• Mindful

Retoriken i ditt arbetssökande, del 2 – Den Retoriska Analysen


Väl när du arbetat med Inventio är det viktigt att i ditt arbetssökande veta vem du vill rikta din nyfunna och formulerade information till: Vilket ”språk” talar dessa arbetsgivare? Vad är viktigt för dem? Och på vilket sätt kan du tydligt kommunicera ut ditt budskap och profil till dem?


Inom retoriken arbetar men med den så kallade Retoriska Analysen – ett verktyg beståendes av delar som hjälper dig att sortera, prioritera och även formulera information till en mottagare.


Med hjälp av den Retoriska Analysen kan du lättare skapa en god dialog mellan dig och en arbetsgivare eller mottagare, då du fokuserar på anpassad kommunikation till en specifik mottagare.


Du gör din information lätt att ta till sig – både skriftligt och muntligt!


Den Retoriska Analysen består av följande delar:

Vad bör jag förmedla från mitt Inventio?

Vem förmedlar jag mitt Inventio till?

När förmedlar jag Inventiot?

Hur förmedlas Inventiot? Skriftligt, muntligt?

Varför förmedlas mitt Inventio?



Kom ihåg! Alla dessa delar i retoriska analysen är olika, beroende på vem du kommunicerar med och inom vilket område denna person befinner sig i.


Försök att vara så noggrann som möjligt i din Retoriska Situation, på så vis kan du anpassa din information och ditt Inventio effektfullt och kvalitativt!



Vilken arbetsgivare är du redo att kommunicera med utifrån den retoriska analysen?

0 visningar

Mindful AB


Box 22334

104 22 Stockholm

Org. nr:556629-5530
Tel: 08-642 89 50

E-post: info@mindful.se

  • Linkedin - Vit Circle
  • Instagram - Vit Circle
  • Facebook - Vit Circle

Följ oss

Linkedin.com/company/mindful-ab

Instagram.se/mindful_ab

Facebook.com/mindfulab

©2020 by Mindful AB