Fredags – Moves

februari 01, 2019
Natalie Moradi

 

rörelse

 

Visste du att Sverige är Europas tredje mest stillasittande land?

 

Därför avslutar vi denna hälsovecka med att påminna om vikten av den vardagliga motionen. Att röra sig under sina timmar framför datorn eller andra arbetsuppgifter är minst lika viktigt som den resterande träning vi ägnar oss åt veckovis.

Här kommer vi med tre tips på bra fredags-moves som vi rekommenderar tre gånger per dag (ca 10 min):

Draken

1) Ställ dig på ett ben, luta dig framåt och flytta i samband med rörelsen framåt bak det ben du har i luften. 2) Sträck ut och håll en stund. 3) Gå sakta tillbaka till rak position, fortfarande ståendes på ett ben. 4) Hitta balansen och sätt sedan ner foten som ej är i golvet. Fortsätt på samma vis i 10 minuter, glöm inte att byta ben!

Sidoböj

1) stå med axelbrett mellanrum mellan benen, börja med rak position fram. 2) Böj dig åt höger sida och kom så långt du kan. 3) Stanna kvar i böjt läge – tänk på att inte luta dig framåt eller bakåt, kroppen ska vara rak. 4) Kom sakta tillbaka till rak position, stanna ett tag och andas.

Fortsätt på samma vis i 10 minuter, glöm inte att växla sida!

Hissen

1) stå axelbrett med benen med händerna över huvudet. 2) Böj dig sakta framåt, tills att du när dina skor med händerna. 3) Gå från denna position till att huka dig, låt armarna följa med. Från sittande position tar du dig upp till stående igen, på vägen upp lyfter du armarna över huvudet igen.

 

Vilken övning blir din favorit?