Del 2 – Prokrastinering

juli 10, 2019
Natalie Moradi

66311135_329556724616395_5647569836016926720_n

 

I Katharinas andra avsnitt vill hon uppmärksamma om fenomenet prokrastinering, eller med andra ord: uppskjutarbeteende.

 

När vi prokrastinerar byter vi ut viktiga aktiviteter med mindre viktiga. Även de senare behöver göras, men de har antingen en lägre prioritet eller bidrar inte alls till att vi uppnår våra mål.

Många gånger när vi prokrastinerar gör vi det för att vi behöver välja mellan större och mindre uppgifter, där de stora uppgifterna är mer koncentrationskrävande, svåra eller helt enkelt mer obehagliga.

 

Hur jobbar vi med att motverka prokrastinering och blir mer produktiva?

Katharina föreslår små förändringar i vardagen och delar nedan med er sina bästa tips:

 

Börja med minimål

Det kan vara väldigt jobbigt att börja med en uppgift som är eller förväntas vara komplicerad. Det kan hjälpa att börja med ett minimål, det vill säga att göra den första ansträngningen så liten som möjligt.

Belöna dig själv

Om vi belönar våra prestationer regelbundet uppfattar hjärnan dem som någonting positivt. Belöningar behöver inte vara stora, vi kan även belöna oss själva med en kopp te eller en god middag.

Våga be om hjälp

När vi jobbar på en uppgift och stöter på ett problem reagerar vi ofta genom att ge upp. Men det är mer konstruktiv att fråga en vän eller kollega när vi känner som vi sitter fast.

Sätt tydliga deadlines

När vi vet att vi brukar prokrastinera kan det hjälpa att bryta ner uppgifterna och sätta upp tydliga deadlines för varje del.